Vi var på väg till en viktig samling i Stockholm kl.16.00. vi hade planerat att ta flyget från Riga 11:15 som beräknades landa i Stockholm 11:30 (svensk tid). Då skulle vi ha extremt god tid att vara på plats i god tid före 16.00. Flygbolagets taxi hämtade oss hemma på Bruninieku 10a klockan 09:45 som planerat och taxiresan tog, som beräknat cirka 15 minuter. Vi hade god tid att checka in, en timme och 15 minuter.
Då vi kom in i avgångshallen var det fullständigt kaos. Det var fullt med folk överallt och det var helt omöjligt att veta var köerna slutade, eller började. Folk gick omkring och frågade varandra: "Ska du åka med Ryanair?", "Ska du åka med Airbaltic?" Med viss osäkerhet kunde vi identifiera kön, eller rättare sagt folkhopen, som skulle resa med Airbaltic. Men det fanns ett antal platser som man kunde ana var slutet på kön, så vi ställde oss på var sitt ställe i "kön" (=folkhopen), och avancerade så småningom mot det vi hoppades skulle vara incheckningsdisken.
Efter mer än en halvtimme kom en anställd på Airbaltic och frågade slumpvis vilket flyg människorna skulle till. Då hon förstod att Rut skulle med flyget till till Stockholm togs Rut snabbt ur ur "kön" (=folkhopen) och fördes snabbt fram till kön för Business Class. På vägen dit lyckades Rut vissla vår "familjesignal", så att jag förstod att jag skulle lämna min plats i "kön" (=folkhopen) och följa med till Business Class.
Då vi kom till Business class så var det en riktig kö. Man kunde se vem som stod före och vem som stod efter. Efter ytterligare nästan en halvtimme i kön till Business Class var vi nästan framme. Då släcktes skylten ovanför incheckningsdisken och han som skötte incheckningen gick därifrån. Alla människorna i Business Class-kön såg förvånade på varandra och undrade vad det var som hände.
Då sprang jag snabbt fram till "Bagage-drop"-kön och gick direkt fram till disken, förbi den timslånga "kön" (=folkhopen) som var på väg dit. Det var ingen som blev direkt irriterad för att jag trängde mig före, för de visste väl inte varifrån jag kom. Jag kunde likaväl ha kommit från en angränsande "kö" (=folkhop) som var på väg till samma "Bagage-drop"-disk. Jag förklarade vår situation för mannen bakom disken och han försökte hjälpa oss. Han ringde flera samtal till olika personer och frågade om han fick ta emot vårt bagage. Efter en lång stund talade han om att vi hade blivit strukna på passagerarlistan till flyget. Men hallå, sa vi, vi har ju köpt biljett till detta flyg och vi har varit på flygplatsen i tid!!!! Mannen svarade lugnt att det hade vi, men vi hade i alla fall blivit strukna och han hade ingen aning om varför. Vi försökte förklara för honom att om man hade köpt en biljett till flyget vore det rimligt att anta att man skulle få åka med flyget. Det höll han nog med om teoretiskt, men i praktiken var det annorlunda. I praktiken var vi strukna på passagerarlistan och han kunde därför inte checka in vårt bagage.
Efter ett tag förstod vi att det inte skulle hjälpa att argumentera med en stackars mannen längre. Det var ju egentligen inte hans fel att någon i systemet hade tagit bort vårt namn från listan. Mannen rådde oss att gå till Airbaltic service-disk. Där kunde man eventuellt ge oss plats på ett senare flyg. Om vi hade tur kunde det till och med kanske hända utan ytterligare kostnad för oss.
Vid service-disken var det naturligtvis kö. Det blir gärna kö då flygbolaget stryker namn på passagerarlistorna på folk som har köpt biljett i tron att biljetten berättigar att åka med planet som man köpt biljett till. Då vi äntligen kom fram till service disken fick vi förklaringen. Det plan som vi hade biljett till hade plats för 75 passagerare, men strax innan avgång hade man bytt till ett plan med 50 platser, så därför var det ca 25 passagerare som inte fick plats. Dessutom skulle vi vara glada att de bytt plan, det hade man gjort av säkerhetsskäl. Vi hade svårt att vara glada då vi erbjöds att resa med nästa förbindelse till Stockholm som gick fem timmar senare. Vi skulle missa vårt möte klockan 16.00. Den snälle mannen bakom disken tyckte nog att flygbolaget hade behandlat oss illa, så vi erbjöds en voucher som skulle berättiga oss till en kopp kaffe och en bulle i cafeterian om vi skrev på ett dokument som talade om att vi beviljats en kopp kaffe och en bulle. Det var bra att vi fick en kopp kaffe och en bulle för det det skulle visa sig att det planet som skulle gå fem timmar senare var försenat av någon anledning som ingen visste vad det var.
Ibland kan det vara långt mellan Riga och Stockholm. Det är bara en timmes flygtid om det är medvind.
/peba
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar