31 okt. 2010

Söndagsmorgon i Skangal den 31 oktober

Nu är det söndagsmorgon. Igen! Och den sista dagen i månaden. I morgon är oktober 2010 ett minne blott.
Just nu befinner vi oss i Skangal och har en friskvårdskurs för äktenskapet. Vi är 16 personer som har rest bort för att investera en helg i vår äktenskapliga relation.
Rut och jag har ansvarat för många liknande i helger i Norge och i Sverige och det brukar alltid bli fina möjligheter för paren att sitta ned och samtala och reflektera över sin äktenskapliga relation. Vi tar upp sådana ämnen som Kärlek, Kommunikation, Konflikter, Rollförväntningar och mycket annat.
Centralt i kursen står "Put och Reter" och vi berättar många exempel ur deras liv. Jag vet att deras namn ligger snubblande nära våra egna, men de är inte oss. I alla fall inte helt och hållet.
Put o Reter

Den här veckan har vi också haft bönevecka i Lettland. Det innebär att någon ber varje timma på dygnet under hela veckan.
Då jag under kursen berättade att det skulle bli en extra sovtimme under natten till söndagen på grund av övergången till vintertid, så visade det sig att flera som var med på kursen hade bönetid just den natten. Då talade jag om att en konsekvens av tidsändringen var att den som hade bönetid mellan två och tre på natten måsten be två timmar, för så fort klockan blivit tre så ställs den om till två igen. Men det visade sig snabbt att det inte var någon i gruppen som fick den förmånen, och det kanske är bra för då slipper vi ha deltagare som somnar under morgonlektionerna idag.

Själv hade jag mina bönepass mellan 5-6 på fredag och lördag och jag har verkligen mycket att tala med Herren om. Och jag har mycket att tacka för. Om du har ont om egna böneämnen får du gärna hjälpa mig med mina. Här är några av de mest aktuella:
-Det nya sociala centret i Riga som vi håller på att öppna
-"Barnen hus" i Sarkani som vi håller på att bygga
-Våra åtta kadetter som vi är så tacksamma för
-"Breakthrough" (1) (Genombrott) av väggen på Riga1/HK för att få en fri körväg ut till gatan
-"Breakthrough" (2) är också namnet på vårt 20-årsjubileum den 18 november
-"Breakthrough" (3). Vi ber också för ett andligt genombrott i Lettland
-En medarbetare, Lelda, som är svårt sjuk
-Alla våra ledare i Lettland
Min bönelista innehåller mer än detta, men får jag hjälp att be för dessa böneämnen är jag tacksam.

Under äktenskapskursen har vi talat mycket om Trofasthet och Tillit. Trofasthet är naturligtvis viktigt. Men om vi inte litar på varandra hjälper det inte alltid att vi är trofasta. Bristande tillit kan fräta sönder en parrelation. Om några timmar ska vi ha den avslutande gudstjänsten i äktenskapshelgen. Då jag ska jag predika om Trofasthet och Tillit i relation till Gud.
Gud är trofasthet och han visar en oerhörd tillit till oss då han lägger uppdraget i våra händer och säger "Som Fadern har sänt mig, så sänder jag er".
Då vi har tillit till Gud och till hans ord blir Guds kraft förlöst. Det är först då vi litar på Guds erbjudande om frälsning som vi kan ta emot frälsningen. Och då vi litar på hans ord om att han har utgjutit den Helige Ande över oss kan vi frimodigt ta emot kraften från Gud. Då vi litar på hans ord då han säger att han givit andliga nådegåvor till var och en ökar min frimodighet att tala profetiskt eller be för sjuka. Då jag har tillit till Gud sprängs alla begränsningar......
Men är vi trofasta mot Gud? Guds ord talar om att det är så lätt att förlora den första kärleken. Kan Gud lita på oss? Är vi trofasta?
Vid slutet av gudstjänsten ska jag utmana deltagarna att förnya sin överlåtelse om att vara trofasta mot Herren med allt vad det innebär. Du som läser detta kanske också känner att du vill göra den överlåtelsen.

Snart är äktenskapshelgen över och då får vi packa ned "Put och Reter" och resa tillbaka hem till Riga för att förbereda oss för en ny vecka.

Jag ber att det ska bli en välsignad vecka för dig!
Peter Baronowsky

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar