5 okt. 2010

Mitt i veckan - 6 oktober

Förra söndagen var vi med om två fina möten. Dagen började med förmiddagsgudstjänst i Bauska, en dryg timmes körning söder om Riga. Lokalen var i det närmaste fullsatt och jag talade om Frälsningsarméns uppdrag i Världen och i Lettland:
-att männsikor ska bli frälsta
-att de frälsta ska växa till i sitt lärjungaskap
-att hjälpa dem som lider
Efter förmiddagsgudstjänsten reste vi till Iecava för välkomstgudstjänst på kåren i Iecava som ligger mellan Bauska och Riga. Även här var lokalen fullsatt och den nya kårledaren predikade om att leva i förändring, vilket både kåren och hon själv upplevde påtagligt för tillfället, och om vikten av att vara förankrad i Kristus då vi upplever förändringar i livet. Välkomnades gjorde även kadetterna som ska göra en stor del av sin fälttjänstgöring i Iecava under det första utbildningsåret.
De åtta kadetterna

I måndags skrev jag på kontraktet för att köpa ett hus i Sarkani som ska förvandlas till ett "barnens hus". Det är bara första gången som kontraktet ska skrivas på för att lämnas in till kommunen som måste avstå sin rätt att köpa huset i första hand. Därefter måste kontraktet skrivas på ännu en gång hos Notarius Publicus där både köpare och säljare ska vara närvarande. Därefter ska det nya ägarskapet registreras i "landbook" och sen tror jag att köpet är färdigt, men jag har förmodligen glömt några led.
Sedan börjar det omfattande renoveringsarbetet som i så stor utsträckning som möjligt ska göras med hjälp av lokala förmågor. Det är en del av vårt projekt i Sarkani under namnet "Change a village".

Peter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar