5 feb. 2010

"Våga drömma" - Jurmala 5

Jag är på kurs i Jurmala. Det är en internationell kus för ledarutveckling och jag håller en rad lektioner i ämnet Djupare andligt liv.
I morse då jag kom ut ur hissen var det första budskap jag såg på en stor skärm: "Dare to dream" (=Våga drömma).

Det visade sig att det inte bara var vi som hade konferens på hotellet. Det var ett företag som tillverkar kosmetika som hade inbjudit många människor till denna helg.
Vid frukostbordet luktade det parfym. Och jag såg kvinnor av alla slag och modeller. Alla hade förmodligen kommit till helgen med drömmar:
-att se bättre ut
-att bli mer attraktiv
-att kunna se ut som damerna på kosmetikaföretagets annonsbilder

Många av kvinnorna såg ut att befinna sig långt ifrån sina drömmars mål.

Och jag tänkte: "Vad drömmer vi om på vår kurs?" Vad vågar vi drömma om?
I Apostlagärningarnas andra kapitel står det att gamla män ska ha drömmar och unga män ska se syner.

Vågar vi drömma? Vågar vi drömma om en ny tid som den i början av Apostlagärningarna?
En tid då lärjungarna vågade stiga utanför det område de kunde kontrollera. Då de brörjade göra gärningar som de engentligen inte kunde göra. Då de började gå ut i ett livsfält där de själva inte kunde kontrollera allt, utan var fullständigt beroende av den Helige Ande.

Vågar vi drömma om det?

/PB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar