23 jan. 2010

Söndagsmorgon i Riga den 24 januari



Det är söndagsmorgon i Riga. Kylan håller i sig. Det har varit flera veckor med temperaturer mellan 10 och 20 minusgrader. Detta är första veckan som fem av de hemlösa soldaterna på Riga 2 kunde sova inomhus i den lägenhet som vi hyr som ett Half-Way-House. Innan dess har de försökt sova några timmar dagtid på någon spårvagnsstation, för att sedan på nätterna vandra omkring i Riga för att inte frysa ihjäl. Det känns bra att veta att de sover inomhus nu (Vi söker en församling eller kår som kan ta på sig ansvaret att betala 1.500:- i månaden för att de ska få fortsätta att bo inomhus).

I fredags var kyrkorna och de kristna organisationerna inbjudna till Rigas socialförvaltning för ett samråd om hur vi kan samarbeta med kommunen. Vi har tidigare varit på samlingar där frivilligorganisationerna har inbjudits, men det kändes lite ovanligt att de bjöd in de kristna kyrkorna. Jag hörde senare att Rigas borgmästare hade blivit intervjuad och sagt i TV att kommunen gärna ville samarbeta med kyrkorna. Vi får se vad det kommer att leda till. Problemet är, som vanligt, att kommunen inte har några pengar, och det räcker inte bara med god vilja då människor svälter och fryser.

Jag har under veckan läst några intressanta artiklar på en amerikansk sajt, där några frälsningsofficerare skriver en del inlägg. Adressen är http://www.therubicon.org/. Just nu handlar det mycket om ordinationen av frälsningsofficerare som är ett relativt nytt påfund inom Frälsningsarmén. (De ledare som ordinerar officerarna är i de flesta fall inte ordinerade själva).
Flera av artiklarna påpekar de negativa sidorna med ordination. Att det är ett steg bort mot det allmänna prästadömet, passificerar soldaterna, och inrättar en speciell grupp professionella kristna som utför mycket av arbetet medan de andra tittar på. Tidigare utnämnde man bara officerare utan ordination. Men det är väl en längtan av många inom Frälsningsarmén att bli som alla andra kyrkor som oftast har ordinerade pastorer eller präster.
Från början var skillnaden mindre mellan officerarnas funktion och soldaternas. Jag läste ett intressant citat av William Booth:
"Ni kan inte säga att ni inte är ordinerade. Ni blev ordinerade då ni blev soldater och skrev på Krigsartiklarna under fanan. Om inte, så ordinerar jag varje man, kvinna och barn som är samlade här som har mottagit det nya livet. Jag kan inte komma fram till er och lägga händerna på er. Jag ordinerar er med med utandningen från min mun. Jag ska tala om vad ert verkliga uppdrag är i världen, och i den levande Guds namn auktoriserar jag er att gå och göra det. Gå ut i hela världen och predika evangeliet för varje människa!"

Det finns många artiklar i ämnet på den sajten. Jag återkommer säkert med fler kommentarer om detta.

Nu i helgen är Rut i Budapest på en konferens för officersutbildningarna i Europa och jag försöker klara mig på egen hand.

Om en stund börjar förmiddagsgudstjänsten på Riga 1. Det kommer att bli soldatinvigning och välkomnande av civilmedlemmar. Det var ett par år sedan det var soldatinvigning på Riga 1, så det kommer säkert att bli ett intressant tillfälle. Jag återkommer med en rapport under veckan.

Sedan vi kommit till Lettland för sex månader sedan har vi hunnit vara med om fyra soldatinvigningar, med sammanlagt tio nya soldater. På Riga 2 (2 gånger), i Drusti och i Seda.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar