12 nov. 2009

Söndagsmorgon den 15 november

Söndagsmorgon, och den här gången vaknar jag upp i Göteborg.
Veckan har varit händelserik. Här kommer några tillbkablickar.

Måndagen var en ganska normal dag. "Finance &Property board" på förmiddagen och "Strategy board" på eftermidagen. Många viktiga beslut som måste tas.

tisdagen var det månadens samling för alla ledare i Frälsningsarmén i Lettland. Det är alltid fint att få träffa den samlade ledargruppen till bibelstudier, samtal, information och bön.
Vårt tema för samlingarna under höstterminen är frälsning.
Till varje samling har vi bett två ledare berätta om sin egen frälsning och hur de arbetar för att få andra frälsta.
Här kommer ett en kort sammanfattning av ett av vittnesbörden från en officer. Jag återberättar fritt ur minnet:
"Jag blev frälst för tretton år sedan. Jag hade levt många år i alkoholmissbruk, men så gick jag en dag till Frälsningsarmén. Jag visste att det var en kyrka så jag hade räknat med att jag skulle mötas av en präst eller något liknande.
Men den förste jag mötte var en kriminell från den stadsdelen där jag växt upp. Han var ökänd för att alltid stjäla och råna. Men hans ögon lyste och han berättade för mig om Jesus.
Den andre jag mötte kände jag också igen. Vi hade otaliga gånger druckit sprit tillsammans och nu stod han där nykter, hälsade mig välkommen och vittnade om Jesus."
Man kan ju förstå att det inte är så lätt att förbli ofrälst i en sådan miljö. Idag är denne officer en effektiv "själavinnare" och planerar sin tredje soldatinvigning för året före jul.

Efter ledardagen hade vi samtal med ledarna från Seda för att planera deras första soldatinvigning på utposten den 22 november. Efter samtalet var det fotografering av Rut och mig till vår intervju i den största kristna månadstidning i Lettland. Fotograferingen tog längre tid än intevjun. Det måste vara svårt att ta bra bilder på oss.

onsdagsförmiddagen hade vi sammanträde med styrelsen för Baltiska Barnfonden. Men redan före sammanträdet fick vi ett glädjebesked. Vi fick, otroligt nog, tillstånd att stå ute med vår julgryta utanför McDonalds alldeles vid ingången till Gamla Stan i Riga. Vi har inte tidigare haft julgrytor i Riga och det är en omständig procedur med många papper, underskrifter, stämplar och långtgående förpliktelser för att få ett sådant tillstånd.
Vi räknar med att spela julsånger med en brasskvartett, flickorna från Riga 1 ska sjunga och vi ska verkligen få göra Frälsningsarmén synlig i Riga de dagarna.

På eftermiddagen var vi inbjudna till en mottagning på Svenska Ambassaden i Riga med anledning av utgivandet av en ny ordbok på teckenspråk. Frälsningsarmén hade, genom Else Andersson, starkt medverkat till att boken kunde produceras.

I torsdags hade vi en intervju med en annan lettisk tidning, Latvijas Avize. Journalisten började med att säga att det var vi som bett om intervjun och undrade vad vi vill säga. Och vi började berätta....
Efter en stund frågade hon vad som verkligen ger oss tillfredsställelse i arbetet. Vårt svar var klart: Förvandlade människor! Vi berättade om de nya soldaterna på Riga 2, som genom ett möte med Jesus fått sina liv förvandlade och blivit befriade från mångårigt missbruk. Då vi berättade om en del av dessa människoöden blev journalistens ögon lite glansiga och hon sa: "Jag skulle vilja träffa dessa människor". Och det ska hon få. Vi räknar med att det blir ytterligare en artikel i Latvias Aviza.

På eftermiddagen var det sammanträde med "Education board" och direkt efter det åkte vi till flygplatsen för att flyga till Stockholm. På väg från flygplatsen i Stockholm fick vi telefonkontakt med yngste sonen och hans familj, som just var ute och promenerade. Vi träffades 20 minuter på "Seven-eleven". Vilka dyrbara minuter då vi fick se vårt näst yngsta barnbarn som nu är över halvåret gammal.

fredag förmiddag var det sammanträde på Högkvarteret i Stockholm och på eftermiddagen satt vi i bilen på väg till Göteborg.

Sedan blev det lördag och då inleddes vår bibelhelg på Hisingskåren i Göteborg. Efter dagens bibelstudier hann vi göra ett kvällsbesök i Borås hos äldste sonen med familj.

Nu är det, som sagt, söndagsmorgon och snart ska vår förmiddagsgudstjäsnt starta på Hisingskåren. Efter gudstjänsten åker vi direkt till Landvetter för transport tillbaka till Riga. För snart börjar en ny vecka....

Hoppas att du får en välsignad vecka
Peter Baronowsky






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar