29 juli 2012

Söndagsmorgon i Riga 29 juli

Äntligen! Sommaren har kommit till Riga. Den gångna veckan var den första hela veckan med sommartemperaturer och sol för i år. Ovanligt sent, men mycket välkommet.

Stränderna runt Riga svämmade över av soltörstiga letter och några turister. Under veckan har vi haft besök av en av sönerna med familj och dom hade verkligen prickat in rätt vecka att vara i Lettland.

Då vi lämnade av familjen på Riga flygplats på lördagseftermiddagen fortsatte Rut och jag till Lilaste-stranden, norr om Riga, för att koppla av med sol och en bra bok.

Lilaste-stranden lördag eftermiddag

I övrigt denna vecka har det väl knappast undgått någon att OS i London har börjat. Idrottsmän från hela världen samlas för att tävla. Några få kommer att vinna, men de allra flesta kommer att resa hem som förlorare.

För alla oss som inte får vara med och tävla i OS har vi en annan kamp att kämpa. En kamp där vi alla kan bli vinnare:
"Vet ni inte att av alla löparna som springer på en tävlingsbana är det bara en som får priset? Spring så att ni vinner det. Men alla som tävlar underkastar sig i allt hård träning - de för att vinna en segerkrans som vissnar, vi för att vinna en som aldrig vissnar. Jag löper alltså inte utan att ha målet i sikte. Jag boxas inte likt en som slår i tomma luften. I stället slår jag min kropp och tvingar den till lydnad, för att jag inte själv på något sätt skall komma till korta vid provet, när jag predikar för andra." (1 Kor 9:24-27)

Dessutom har vi gemensamma kamper att utkämpa. Jag påminns varje morgon om vårt frontavsnitt och varför jag lever då jag ser ut genom sovrumsfönstret i vår lägenhet i Riga: "Lettland för Kristus".
Vi har inte vunnit den kampen ännu, men vi vinner delseger efter delseger.
Nu är det söndagsmorgon och snart dags att gå ned till förmiddagsgudstjänsten på vår hemkår, Riga första kår. Det känns som om det var länge sedan sist. vi har varit ute och haft möten varje helg en lång tid tillbaka.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar