18 dec. 2010

Söndagsmorgon i Riga den 19 december

Reflektioner från veckan som gått från min personliga utsiktspunkt. 
Som jag skrev i "Mitt i veckan" så är vi inne i julfesternas tid. I fredags var det dags för julfest igen. Denna gång för de familjer som våra öppenvårdsarbetare regelbundet besöker (se bilden ovan).

Här samlas familjer som lever under mycket svåra omständigheter. En av familjerna har nio barn och lever i ett skjul. Bägge föräldrarna är kroniskt sjuka. En av tonårsdöttrarna i familjen kom med sin nyfödde son på två månader.

Cirka 150 människor bjöds på en rejäl julmiddag. På programmet fanns även lekar, sång och musik och predikan.
De två öppenvårdsarbetarna, Aldona och Anita, ledde festen. Den ena talade på lettiska och den andra tolkade till ryska.

I fredags satte vi ut vår julgryta i "Gamla Stan" i Riga, och vi har fått tillstånd att vara ute med grytan i sex dagar. Vi räknar inte med några större ekonomiska resultat av insamlingen, men det ger oss tillfälle att vara ute och tala med människor och inbjuda dem till våra julgudstjänster.

Idag är det söndag och Rut och jag har en tidig start på dagen för att köra 3-4 timmar till Liepaja på västkusten, där vi ska ha förmiddagsgudstjänst klockan elva.

Jag önskar dig en välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar