Veckorevy från den gångna veckan från min personliga utkikspunkt på livet.
Ännu en söndagsmorgon i Riga efter en intensiv händelserik vecka.
I tisdag hade vi vår julfest för all personal i Lettland. Jag har tidigare skrivit om det
HÄR, men nu har det också kommit in nya bilder från den stora händelsen. Du kan se dem
HÄR. Temat var 1865 och programmet speglade Frälsningsarméns tidigaste tid i England.
 |
| Gästerna välkomnades av julsånger som framfördes i tidsenliga dräkter |
 |
| Många samtal mellan de olika programinslagen |
Under veckan har vi också haft besök av
Borås Tidning som var i Lettland tre dagar för att göra ett reportage om Frälsningsarméns arbete. Jag har tidigare skrivit om besöket
HÄR. Det kommer ett stort reportage på fyra hela sidor eller mer i BT, troligen lördag den 22 december. Förmodligen kommer reportaget bara i papperstidningen. Reportern sa att man brukade publicera "
godbitarna bara i papperstidningen". Om reportaget kommer att komma på nätet så länkar vi naturligtvis till artikeln här på
rupeba.se. Annars får du väl försöka hitta ett exemplar av Borås Tidning den dagen.
Igår kväll var det stor luciakonsert i Domkyrkan och vi hade fått tillstånd av ärkebiskopen att ha vår julgryta i entrén till kyrkan. Domkyrkan var fullsatt (1-500 personer) och den svenske ambassadören höll ett fint tal om Frälsningsarméns arbete i Lettland och pengarna strömmade in (hoppas vi, vi har inte hunnit räkna pengarna i grytan ännu).
 |
| Bild från förra årets insamling i Domkyrkan |
Nu är det söndagsmorgon och snart dags att gå ned till Riga första kår för vårt farvälmöte. Johnny och Eva Kleman har kommit från Sverige för att leda farvälgudstjänsten.
Och sedan: ännu en vecka i Riga. Den här veckan blir det julfester på de olika institutionerna. Vi ska också hinna med en barnvälsignelse på måndag och på tisdag har vi inbjudit personalen på Regionhögkvarteret till jullunch hemma hos oss. Dessutom måste vi hinna med att packa och gå igenom allt på kontoret som vi ska lämna efter oss till vår efterträdare.
Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky