21 dec. 2012

Katastrofhjälp

Frälsningsarmén i Lettland sätter nu upp en katastrof-grupp (Emergency team) som ska kunna rycka ut med varm dryck, smörgåsar, filtar och mänsklig omtanke då det händer en större olycka. Det kan vara brand, översvämning eller olycka.
I förberedelserna har vi haft kontakt med olika myndigheter och fått en väldigt god respons från alla håll. Våra bilar, märkta med Frälsningsarméns sköldar, ska få köra in i avspärrat område och också finnas tillgänglig för räddningspersonalen.
Aldona, tillsammans med brandkårens personal
Vid vårt besök på Brandstationen frågade Aldona, som leder vår katastrof-grupp, om det var något vi kunde göra för brandmännen. Deras önskemål var två soffor till deras dagrum. De hade inget att sitta på. Sofforna, som vi fick från Sverige överlämnades nu i veckan, och vi ser fram till ett gott samarbete med brandkåren även i fortsättningen.
Brandsoldaterna prövar de nya sofforna

20 dec. 2012

HK-personalens jullunch

I tisdags var det dags för HK-personalens jullunch hemma hos oss. Efter lunchen gick vi tillsammans för att spela årets bowlingtävling. Här ser du hela samlingen:
Det var en hård och intensiv kamp och min blygsamhet förbjuder mig att tala om vem som vann....
...men här räcker fjolårsmästaren över pokalen till årets vinnare:

18 dec. 2012

Farvälmöte!

Så var det dags för vårt farvälmöte. Söndagen den 16 december fylldes hela lokalen på Riga första kår med frälsningssoldater och vänner som samlats från hela Lettland. Vi bjöds på ett fantastiskt program och många översvallande tal.

Jag sa i mitt tal att sådana saker som sagts här under mötet får man normalt inte höra förrän under sin egen begravning, om man nu överhuvud hör något då. Men jag sa: "Kom ihåg, vänner, även om ni tycker att vi ser förskräckligt gamla ut, så är vi inte helt döda ännu. Det är till och med så att vi mår ganska bra ännu så länge."

HÄR kan du hitta många fler bilder från farvälmötet, och HÄR kan du se ett filmklipp, och HÄR ännu ett.

16 dec. 2012

Tidig söndagsmorgon i Riga den 16 december

Veckorevy från den gångna veckan från min personliga utkikspunkt på livet.

Ännu en söndagsmorgon i Riga efter en intensiv händelserik vecka.

I tisdag hade vi vår julfest för all personal i Lettland. Jag har tidigare skrivit om det HÄR, men nu har det också kommit in nya bilder från den stora händelsen. Du kan se dem HÄR. Temat var 1865 och programmet speglade Frälsningsarméns tidigaste tid i England.
Gästerna välkomnades av julsånger som framfördes i tidsenliga dräkter
Många samtal mellan de olika programinslagen
Under veckan har vi också haft besök av Borås Tidning som var i Lettland tre dagar för att göra ett reportage om Frälsningsarméns arbete. Jag har tidigare skrivit om besöket HÄR. Det kommer ett stort reportage på fyra hela sidor eller mer i BT, troligen lördag den 22 december. Förmodligen kommer reportaget bara i papperstidningen. Reportern sa att man brukade publicera "godbitarna bara i papperstidningen". Om reportaget kommer att komma på nätet så länkar vi naturligtvis till artikeln här på rupeba.se. Annars får du väl försöka hitta ett exemplar av Borås Tidning den dagen.

Igår kväll var det stor luciakonsert i Domkyrkan och vi hade fått tillstånd av ärkebiskopen att ha vår julgryta i entrén till kyrkan. Domkyrkan var fullsatt (1-500 personer) och den svenske ambassadören höll ett fint tal om Frälsningsarméns arbete i Lettland och pengarna strömmade in (hoppas vi, vi har inte hunnit räkna pengarna i grytan ännu).

Bild från förra årets insamling i Domkyrkan
Nu är det söndagsmorgon och snart dags att gå ned till Riga första kår för vårt farvälmöte. Johnny och Eva Kleman har kommit från Sverige för att leda farvälgudstjänsten.

Och sedan: ännu en vecka i Riga. Den här veckan blir det julfester på de olika institutionerna. Vi ska också hinna med en barnvälsignelse på måndag och på tisdag har vi inbjudit personalen på Regionhögkvarteret till jullunch hemma hos oss. Dessutom måste vi hinna med att packa och gå igenom allt på kontoret som vi ska lämna efter oss till vår efterträdare.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky

15 dec. 2012

Slutet är nära!

Här är den. Annonsen om vårt farvälmöte i Lettland. Det betyder att slutet på vår tid i Lettland börjar närma sig!

13 dec. 2012

Två dagar med Borås Tidning

Borås Tidning är i Lettland med en reporter och en fotograf för att göra ett reportage om Frälsningsarméns arbete och intervjua människor som blivit hjälpta av Frälsningsarmén. Man har på tidningsredaktionen läst på rupebas Lettlandsblogg om Barnens Hus i Sarkani och ville absolut inkludera ett besök där.
Under dagarna besöktes Barnens Hus i Sarkani, där man intervjuade Tanja, Dima och Ilona (bilden nedan), onsdagskvällsmötet på Riga andra kår och det sociala centret på Avotu Street under torsdagen.

12 dec. 2012

Vilken fest!

Igår hade vi vår traditionsenliga personallunch för våra ca 80 anställda i Lettland. Temat för programmet var Frälsningsarméns start 1865. De personliga inbjudningskorten var skrivna på en gammaldags skrivmaskin till varje deltagare individuellt. På den tiden kopierade man inte bara och ändrade namn, man fick skriva hela inbjudningen till var och en.
Gruppen som ansvarade för programmet sparade ingen energi för att göra det till en helt fantastisk eftermiddag. Många vittnesbörd från människor som hade fått sina liv förvandlade genom Frälsningsarméns arbete runt 1865.